Sistemul de Garanție-Returnare pentru Magazinele de Proximitate

Timp de citire : 1 min
SGR și comerțul tradițional

Gestionat de asociația RetuRO, care va deveni funcțional din 30 noiembrie 2023 participarea fiind obligatorie pentru toți comercianții și producătorii de băuturi din România. Cu ajutorul acestui proiect, vom putea avea un mediu mai curat și mai verde atingând astfel țintele de colectare și reciclare impuse la nivel european prin noul pachet pentru economie circulară al Uniunii Europene. Sistemul de Garanție-Returnare va impulsiona piața de reciclare din România, oferind cantități semnificative și de calitate de materie primă.

CE PRESUPUNE SGR PENTRU CONSUMATORII FINALI?

Prin Sistemul de Garanție-Returnare comercianții vor aplica o taxă-garanție în valoare de 0,50 RON la vânzarea oricărei băuturi (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase). Această garanție se aplică pentru ambalaje nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv.

După golirea ambalajului, consumatorul în poate returna în orice punct de returnare amenajat de către comercianți, mai exact, în orice magazin din România și va primi înapoi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi nevoie să prezinte bonul fiscal sau să returneze ambalajul în magazinul din care a fost inițial achiziționat.

ÎNREGISTRARE PE PLATFORMA SGR

O sesiune web vizualizata pe un laptop

Pasul 1: Crearea și activarea contului de utilizator

Pentru crearea contului de utilizator este necesar introducerea codului fiscal.

Pasul 2: Accesarea contului de utilizator și introducerea datelor solicitate

Accesarea contului se realizează prin folosirea adresei de utilizator și a parolei. Pentru comercianți este nevoie să fie introduse următoarele date: numărul de puncte de vânzare și rapoarte de vânzări pe anul precedent și un raport estimativ pentru anul curent.

Pasul 3: Semnarea formularului de înregistrare

După introducerea datelor, se va genera formularul de înregistrare în platformă.


Conform HG 1074/2021, neînregistrarea în baza de date gestionată de către administratorul SGR se sancționează cu amendă de la 20.000 la 40.000 RON.
Ghid video

ORGANIZAREA UNUI PUNCT DE RETUR PENTRU AMBALAJELE SGR ȘI PREDAREA LOR CĂTRE ADMINISTRATORUL DE SISTEM

Un punct de returnare reprezintă un spațiu dedicat, organizat și gestionat de unul sau mai mulți comercianți în care sunt returnate ambalajele SGR de către consumatorii finali în vederea restituirii garanției. Organizarea unui punct de returnare a ambalajelor SGR depinde de mai mulți factori:

Recycling bin

1. În funcție de modul de returnare a ambalajelor

În acest moment, un comerciant poate alege între un punct de retur operat manual sau un punct de retur RVM (Reverse Vending Machine).

Punct de retur operat manual pentru preluarea ambalajelor SGR

  • Comercianții se înregistrează pe site-ul RetuRo, ca puncte de colectare
  • În timpul înregistrării, comercianților li se va solicita volumul estimat de ambalaje returnate. Cu ajutorul unui algoritm se va determina frecvența de colectare necesară și numărul de saci de plastic necesari colectarii
  • Programul va fi comunicat tuturor comercianților prin intermediul contului lor RetuRO
  • Toate materialelor colectate vor fi returnate într-un centru special amenajat pentru ambalajele SGR
  • Colectarea manuală va fi realizată în saci de plastic speciali pentru Aluminiu și PET și în saci de plastic speciali pentru Sticlă;
  • La sosirea la punctul de colectare, șoferul va scana codul QR al locației și apoi codurile de bare ale fiecărui sac de plasctic colectat pentru a confirma trasabilitatea
  • În cadrul centrului de colectare, pe baza numărului de sigiliu, ambalajele returnate vor fi alocate contului aferent comerciantului

Necesar pentru realizarea colectării manuale:

  • Ambalaje din Plasic și Doze: Sac de Plastic 160 L
  • Ambalaje din Sticlă: Sac de Plastic 160 L
  • Sigiliu cu un cod de bare unic
  • Suport pentru Sac

Câteva mențiuni importante legate de accesoriile pentru colectarea manuală a ambalajelor:

RetuRo pune la dispoziția comercianților care aleg metoda de coletare manuală o serie de accesorii pe care să le utilizeze în cadrul punctului de returnare. Toate produsele vor putea fi achizițioante prin magazinul online RetuRO, care este accesibil prin contul de comerciant.

Costurile privind accesoriile vor fi suportate de către comerciant, dar vor fi compensate de către RetuRO, prin intermediul tarifului de gestionare.

Suporții pentru sacii de plastic vor fi livrați către comercianți, iar aceștia vor rămâne în cadrul punctului de returnate până când vor fi înlocuiți de firmele de logistică care se ocupă de ridicarea ambalajelor.

Punct de returnare automată a ambalajelor cu ajutorul RVM (reverse vending machine)

  • Comercianții se înregistrează pe site-ul RetuRo, ca puncte de colectare
  • În timpul înregistrării, comercianților li se va solicita volumul estimat de ambalaje returnate.
  • Programul va fi comunicat tuturor comercianților prin intermediul contului lor RetuRO
  • Toate materialele colectate vor fi returnate într-un centru special amenajat pentru ambalajele SGR
  • Colectarea automată va fi realizată în saci de plastic speciali pentru containerele specific RVM, pentru Aluminiu și Pet, iar Sticla va fi depozitată în containerele speciale, specifice RVM
  • La sosirea la punctul de colectare, șoferul va scana codul QR al locației și apoi codurile de bare ale fiecărui sac de colectare sau container pentru colectarea sticlei, pentru a confirma trasabilitatea
  • În cadrul centrului de colectare, pe baza numărului de sigiliu, ambalajele returnate vor fi alocate contului comerciantului, iar plata va fi realizată în funcție de rapoartele RVM

Necesar pentru colectarea automată:

  • Saci de plastic
  • Containere pentru sticlă
  • Sigiliu cu un cod de bare unic

Câteva mențiuni importante legate de accesoriile pentru colectarea automată a ambalajelor:

  • Sacii pentru colectarea pet-urilor si a ambalajelor din metal, precum și sigiliile vor putea fi achiziționate prin magazinul online RetuRo, care este accesibil prin contul de comerciant la www.returosgr.ro
  • Costurile sacilor de plastic și ale sigiliilor vor fi suportate de către cumpărător. Aceste costuri vor fi compensate prin intermediul tarifului de gestionare
  • Containerele pentru sticlă vor fi livrate de către RetuRO, acestea rămânând în custodia comerciantului până când firma de logistică le va înlocui

Alte aspecte relevante în ceea ce privește ambele metode de colectare a ambalajelor

  • Se va stabili frecvența colectării în funcție de volumele returnate de fiecare comerciant
  • La sosirea mașinii de colectare, sacii/containerele trebuie să fie sigilate și pregătite de colectare
  • Sacii se sigilează și se vor colecta numai în cazul în care sunt plini până la capacitatea recomandată
  • Sigiliile vor reprezenta elementul de trasabilitate în baza căruia se va face plata garanției și a tarifului de administrare;
  • Aceste elemente nu se împrumută între retaileri

2. În funcție de suprafața de vânzare disponibilă

Comercianții care au o suprafață a structurii de vânzare mai mare de 200 mp, au obligația de a organiza propriul punct de returnare a ambalajelor.

Comercianții care au o suprafață a structurii de vânzare mai mică de 200 mp, au următoarele posibilități:

  • Organizarea propriului punct de returnare
  • Organizarea de puncte de returnare prin asociearea cu alți comercianți care au suprafața structurii de vânzare mai mică de 200 mp.

În cea de a doua situație, în care comercianții organizează împreună punctul de returnare, acesta trebuie să fie în imediata vecinătate, fără a depăși distanța maximă de 150 de metri față de structura de vânzare în mediul urban și 500 de metri în mediul rural.

RAPORTAREA ȘI GESTIONAREA AMBALAJELOR SGR

1. Raportarea ambalajelor SGR

Comercianții au obligația de a menține propria evidență a produselor vândute în ambalaje SGR, defalcare pe produs și structură de vânzare, respectiv evidența ambalajelor SGR colectate de la consumatori, în funcție de materialul din care sunt realizate (plasic, metal sau sticlă) și în funcție de volum.Fiecare comerciant are obligația de a raporta numărul de ambalaje SGR pe care le colectează, pentru a putea fi restituită garanția aferentă.

În funcție de metode de colectare, raportarea presupune:

  • în cazul colectării prin RVM, raportarea ambalajelor SGR se realizează automat prin intermediul sistemului IT inclus în RVM.
  • în cazul colectării manuale, raportarea evidenței ambalajelor SGR colectate se va realiza prin intermediul sistemului IT pus la dispoziție de către RetuRO. Comercianții au obligația raportării către RetuRO cu ocazia fiecărei ridicări realizată de către administratorii SGR.

2. Facturarea ambalajelor SGR

În funcție de modul de colectare, facturarea se realizează astfel:

În cazul colectării prin RVM, facturarea garanției restituite consumatorilor, respectiv a tarifului de gestionare se realizează pe baza rapoartelor transmise în mod automat de către RVM și centralizate de către comercianți într-un raport unic trimis lunar către RetuRO.

În cazul colectării manuale, facturarea garanției restituite consumatorilor, respectiv a tarifului de gestionare se va realiza pe baza ambalajelor SGR conforme, identificate și numărate în centrele de numărare RetuRO.

În ambele cazuri facturarea va fi realizată de către RetuRO în numele comerciantului.

Cum se realizează facturarea?

  • RetuRO va emite factura pentru luna precedentă în termen de 5 zile lucrătoare din luna curentă pentru luna anterioară
  • Termenul de plată al facturii va fi ultima zi lucrătoare din luna în care factura este emisă
  • Garanția, respectiv tariful de gestionare vor fi prezentate pe aceeași factură
  • Garanația nu intră în sfera TVA în timp ce tariful de gestionare este purtător de TVA

3. Tariful de gestionare a ambalajelor SGR

Tariful de gestionare reprezintă o sumă de bani plătită de către RetuRO comercianților pentru fiecare ambalaj SGR colectat de către aceștia. Rolul tarifului de gestionare este de a acoperi costurile suportate de către comercianți în vedere colectării, respectiv stocării ambalajelor SGR până la ridicarea acestora de către RetuRO, prin intermediul operatorilor logistici. Tariful de gestionare beneficiază de TVA și trebuie să fie introdus în contabilitatea de gestiune a comercianților.

Tariful de gestionare va fi diferit în funcție de metoda colectării (automat/manual) și a tipului de ambalaje SGR.

Metodologia de calcul a tarifului de gestionare va ține cont de următoarele aspecte:

  • Costurile aferente achiziționării și operării RVM-urile, în cazul în care comerciantul optează pentru preluare automată
  • Costurile cu manipularea ambalajelor SGR
  • Spațiul și utilitățile aferente punctului de colectare
  • Costul sacilor și al etichetării acestora

INFORMAREA CLIENȚILOR ÎN MAGAZIN ȘI LA RAFT

În cadrul punctelor de vânzare, comercianții trebuie să furnizeze informații cu privire la drepturile și responsabilitățile consumatorilor finali în ceea ce privește modul de funcționare a SGR.

Conform HG 1074 din 4 Octombrie 2023, un comerciant are obligația să afișeze în cadrul structurii de vânzare informații adresate consumatorilor sau utilizatorilor finali cu privire la:

  • Tipul de produse care fac parte din Sistemul de Garanție-Returnare
  • Valoarea garanției
  • Posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR în vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României
  • Adresa și programul de funcționare ale punctului de returnare operat de comerciant
  • Modalitatea de preluare a ambalajelor, manual sau prin echipament automat de preluare
  • Modalitățile disponibile de restituire a garanției
  • Dreptul celui care returnează ambalajul SGR de a solicita restituirea valorii garanției în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar
  • Situațiile de refuz al restituirii garanției
SGR
Odată ce Sistemul de Garanție-Returnare devine operațional, comercianții au datoria legală de a pune în vânzare doar produse ambalate în ambalaje SGR, pe care le pot achiziționa fie direct de la producătorii înregistrați în sistemul SGR, fie de la distribuitori autorizați ai acestor producători. În esență, băuturile respective pot fi comercializate doar dacă sunt inscripționate SGR, conform cu regulamentele stabilite de lege. În ceea ce privește stocurile de produse neinscripționate SGR care se află pe stoc în momentul implementării proiectului, acestea pot fi comercializate până la data de 30 iunie 2024.

Conform Hotărârii de Guvern 1074/2021, producătorii sunt obligați să eticheteze ambalajele SGR, introduse pe piața națională, cu un simbol ușor de recunoscut și înțeles de către consumatori, care reprezintă marca înregistrată a autorității publice centrale pentru protecția mediului.

Care sunt principalele obligații ale unui comerciant privind punctele de returnare?

Atât comerciantul cât și angajații unității de vânzare trebuie să aibă în vedere următoarele aspecte atunci când organizează un punct de returnare:

  • Trebuie să accepte toate ambalajele inscripționate SGR indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat și fără a necesita prezentarea bonului fiscal
  • Trebuie să păstreze ambalajele SGR returnate separat de deșeuri sau alte ambalaje care nu fac parte din SGR
  • Au obligativitatea să permită accesul exclusiv administratorului SGR pentru preluarea ambalajelor din punctele de returnare, la solicitarea acestuia sau a reprezentantului desemnat
  • Trebuie să asigure monitorizarea și securitatea punctelor de returnare a ambalajelor

Care sunt obligațiile comercianților ulterior intrării SGR?

După data de 30 noiembrie, comercianții trebuie să aibă în vedere următoarele lucruri:

  • Să indice valoarea garanției la raft și pe documentele fiscale
  • Să plătească garanția operatorilor economici de la care achiziționează produsele ambalate
  • Să încaseze de la clienți garanția pe ambalaje
  • Să nu comercializeze produse ambalate SGR achiziționate de la producător neînregistrați în platforma SGR sau de la distribuitori ai acestor producători
  • Să afișeze în spațiul de vânzare informații adresate consumatorilor privind obligațiile și drepturile SGR
  • Să nu comercializeze produse ambalate SGR care nu sunt marcate potrivit prevederilor legale
  • Să utilizeze programul informatic online pus la dispoziție de administratorul SGR privind raportarea ambalajelor
  • Să păstreze evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR comercializate
  • Să permită efectuarea controalelor de către autoritățile competente și să furnizeze acestora documente, informații complete și corecte
  • Să ofere în scris în termen de maximum 10 zile lucrătoare clarificări și informațiile solicitate de către administratorul SGR