planul de afaceri al unui restaurant

Plan de afacere pentru restaurante

Sunt multe aspecte care pot determina succesul unei afaceri cum ar fi locația, specificul bucătăriei, prețurile sau serviciile oferite. Dar adesea, un element ignorat este planul de afaceri. Fără un plan de afaceri bine structurat, chiar și cele mai bune business-uri pot eșua. Deci, fie că deschizi un restaurant nou sau pur și simplu îți revizuiești vechiul plan de afaceri, asigură-te că iei în considerare recomandările noastre de mai jos.

Să începem cu începutul

1. Planul de afaceri

1.1 Ce este un plan de afaceri?

Pe scurt, este o hartă, prin care îți conturezi obiectivele și modul prin care le vei atinge. De obicei, planul este creat de fondatori sau de echipa de management a restaurantul și poate fi folosit pentru a obține finanțare sau pentru a atrage investiții de capital.

1.2 De ce ai nevoie de un plan de afaceri?

Planul de afaceri oferă o viziune completă asupra business-ului și a finanțelor, incluzând veniturile și cheltuielile estimate. Aceste informații sunt relevante pentru orice investitor sau potențial creditor, deoarece le oferă informațiile necesare pentru a putea lua o decizie. Fără un plan de afaceri, ar fi foarte dificil să obții finanțare.
În plus, un plan de afaceri este valoros pentru gestionarea și dezvoltarea sustenabilă a unei afaceri. Te obligă să iei o pauză și să te gândești la obiectivele tale pe termen lung și la cum vei reuși să le atingi. De asemenea, te ajută să-ți monitorizezi progresul și să faci modificările necesare pentru a atinge succesul.

1.3 Structura unui plan de afaceri

Planurile de afaceri sunt de obicei împărțite în mai multe secțiuni din considerente de organizare. În general acesta cuprinde:

  • Sinteza afacerii
  • Concept și meniul de preparate
  • Organigrama și locația
  • Angajați și personalul
  • Analiza pieței și a concurenței
  • Strategii de publicitate și marketing
  • Analiza finanțelor
Esențial pentru un plan de afaceri

2. Sinteza afacerii

Business plan: the idea

Siteza afacerii este cel mai important aspect

Sinteza oferă o prezentare succintă a întregului plan de afaceri. De obicei cuprinde o descriere a companiei, a produselor și serviciilor, publicul țintă, avantajele competitive și o imagine de ansamblu asupra proiecțiilor financiare ale afacerii. 

Ce trebuie să conțină sinteza planului de afaceri: 

  • Conceptul restaurantului
  • Misiunea și obiectivele
  • Un calendar al deschiderii
  • Locația și necesarul de spațiu
  • O analiză succintă a pieței
  • USP – Unique Selling Point-ul restaurantului
  • O analiză scurtă a costurilor și a obiectivelor financiare

Gândește-te la sinteza afacerii ca la o prezentare pentru investitori și bănci. Trebuie să fie un rezumat foarte succint al întregului plan și să sublinieze de ce restaurantul tău are potențial.

Business plan introduction

Iată câteva sfaturi pentru redactarea documentului într-un mod corespunzător:

  • Fii scurt și la obiect – o sinteză trebuie să fie directă și atingă cele mai importante puncte din plan.
  • Gândește-te cui te adresezi – încearcă să redactezi documentul într-un mod atractiv pentru potențialii investitori
  • Evită clișeele și descrierile la superlativ
  • Fii autentic – lasă pasiunea și visul tău de antreprenor să vorbească
Specificul și locația afacerii tale

3. Specificul restaurantului, locația și meniul de preparate 

În această secțiune a planului de afaceri, îți recomandăm să descrii aspecte precum specificul restaurantului, locația și meniul de preparate.


3.1 Specificul restaurantului

În această secțiune trebuie să descrii în detaliu care o să fie specificul restaurantului, mai exact, o să fie un restaurant de tip fast food, fine dining sau o pizzerie.


3.2 Locația

Există mulți factori care influențează alegerea locației potrivite. Mărimea locației este doar un aspect, dar și datele demografice joacă un rol important. Alți factori pe care ar trebui să îi iei în considerare sunt:

  • Accesibilitatea: Cât de ușor va fi pentru client să ajungă la restaurant? De asemenea, cât de aproape este locația de alți concurenți?
  • Costurile aferente locației
  • Istoricul locației: Fă o cercetare rapidă a locației. Cine au fost chiriașii anteriori? De ce au plecat?
  • Termenii contractului de închiriere
  • Planuri de viitor: Nu te concentra doar asupra locației, ci privește și în jurul acesteia. Există planuri de dezvoltare în zonă, cum ar fi case sau clădiri de birouri planificate în jurul locației? Cum te-ar putea afecta sau ajuta acest lucru?


3.3 Meniul de preparate

Orice restaurant de succes are un meniu care atrage mulți clienți. Un meniu bine gândit și bine conceput poate îmbunătăți experiența oaspeților tăi și îți poate face afacerea mult mai profitabilă. Chiar dacă design-ul meniului este un aspect relevant, cel mai important este conținutul său. 
Află mai multe despre cum să dezvolți un meniu
Organizarea și rolurile într-un restaurant

4. Structura și organigrama

Alegerea tipului de societate comercială

În această secțiune a planului tău de afaceri trebuie să descrii organigrama și rolurilor pe care le vei avea atât tu, cât și viitorii angajați. Pe lângă asta, va trebui să descrii și tipul de societate comercială pe care o va avea restaurantul tău:

  • Societate cu răspundere limitată (SRL): Este una dintre cele mai populare opțiuni pentru deschiderea unui restaurant. Un SRL oferă protecție limitată pentru proprietari și impune reguli fiscale specifice.
  • Societate pe acțiuni (SA): O altă opțiune este să înființezi un restaurant sub formă de societate pe acțiuni. Într-o SA, proprietarii sunt acționari, iar compania este supravegheată de un consiliu de administrație.
  • Întreprindere Individuală (II): Dacă dorești să operezi restaurantul în nume personal, poți înregistra o întreprindere individuală. În acest caz, tu ești persoana responsabilă de toate aspectele ce țin de activitatea unui restuaurant.
  • Societate în comandită simplă (SNC) sau în comandită pe acțiuni (SCA): Aceste tipuri de societăți implica asocierea între parteneri, dar cu responsabilități și structuri diferite în funcție de tipul de SNC sau SCA.

Structura managementului și al angajaților

Trebuie să detaliezi modul în care noul tău restaurant va funcționa zi de zi și persoanele care se vor ocupa de gestionarea activității. Este necesar să descrii care va fi rolul tău, în calitate de proprietar, și cine va ocupa posturile din management și responsabilitățile acestora.

Următorul pas este să te gândești la personalul de care vei avea nevoie. În această secțiune trebuie să menționezi fiecare angajat și rolurile pe care le va avea în restaurant, cum ar fi de numărul de chelneri, numărul de persoane implicate în bucătărie, dar și personalul auxiliar, precum contabilii sau persoanele care se ocupă de curățenia și de mentenanța restaurantului.
Cum să angajezi personalul potrivit
Profilul clientului ideal

5. Publicul țintă și analiza concurenței

Înainte de a lua orice decizie, trebuie să realizezi o analiză de piață amănunțită. Ia în considerare locația în care dorești să deschizi restaurantul și analizează datele demografice ale zonei pentru a vedea dacă conceptul tău de restaurant ar putea funcționa.

Câteva întrebări care te pot ajuta la acest pas:

  • Ce oameni trăiesc în zonă? Sunt multe familii, studenți, oameni în vârstă sau un amestec?
  • Care este stilul de viață al oamenilor care locuiesc în zonă?
  • Care ar fi bugetul pe care l-ar aloca pentru o masă în oraș?
  • Ce opțiuni de restaurante există deja în zonă?
  • Ce aș putea să fac diferit față de competiție pentru a atrage clienți?


5.1 Publicul țintă

Pentru a defini publicul țintă, sfatul nostru este să creezi un profil al clientului ideal. Un profil complet al clientului ideal trebuie să acopere următoarele aspecte: 

  • Informații generale: vârstă, gen, stare civilă, locație, nivelul de educație și venituri; 
  • Informații profesionale: industria în care lucrează, mărimea companiei, poziția în companie; 
  • Elemente de identificare în mediul online: rețelele sociale utilizate, sursele de informare, site-uri preferate, ce cărți citește, de unde își face cumpărăturile, ce hobby-uri are, etc; 
  • Valori cheie: ce îl împinge pe client să ia o decizie, ce valori îl definesc, ce ar putea să-l opreașcă din a face o achiziție; 
  • Personalitate: introvert-extrovert, pasiv-activ, loial-prietenos, analitic-creativ;
  • Interese: pescuit, sporturi, jocuri video, filme, gătit, călătoritul, etc. 

Cu cât reușești să creezi un profil mai specific și detaliat, cu atât o să reușești să-ți cunoști mai bine viitoarea audiență. Această strategie te va ajuta mult atunci când vei începe promovarea online, mai ales pe partea de costuri. 


5.2 Analiza concurenței

Industria HoReCa este foarte competitivă, iar o analiză detaliată a competiției îți poate oferi avântul necesar pentru a atinge succesul. Prin urmare, este esențial să arunci o privire în piață și să identifici punctele slabe și forte ale competitorilor. 

Primul pas este să identifici competitorii direcți și indirecți. Competitorii direcți sunt afacerile care oferă produse sau servicii similare cu ale tale. Competitorii indirecți, pe de altă parte, sunt afacerile care oferă produse sau servicii asemănătoare. 

Spre exemplu, dacă deschizi o pizzerie, competitorii direcți ar fi alte pizzerii din zonă, iar competitorii indirecți ar putea fi lanțurile de fast-food sau alte restaurante care au în meniu preparate asemănătoare. 

Odată ce ai identificat competitorii, următorul pas este să evaluezi punctele lor slabe și forte. Poți face asta prin analizarea review-urile publice ale afacerilor, discutând cu diverși clienți ai competiției sau colectând date despre afacerea lor, precum oferta din meniu, prețurile și numărul estimativ de clienți zilnici.

Promovarea afacerii

6. Strategia de marketing și publicitate

Digital Marketing Strategies for Restaurants
O strategie de markerting eficientă te va ajuta să-ți construiești o bază solidă de clienți și să îți crești vânzările într-un ritm natural și eficient. Pe lângă asta, o strategia de marketing te va face cunoscut și în comunitatea locală de antreprenori și va deschide noi uși pentru parteneriate cu furnizori de servicii, artiști, distribuitori sau te poate ajuta să recrutezi mai ușor personal.

​Îți recomandăm să încerci un mix de marketing, care este format din mai multe medii de promovare, precum, social media, newsletter, afișe stradale sau spoturi radio. Pe lângă asta, este obligatoriu să îți setezi obiective clare, o perioadă de timp în care dorești să atingi obiectivele, un buget și publicul țintă.
Mai multe despre Marketing & Branding
Planuri financiare pentru atingerea obiectivelor

7. Analiza finaciară

Financial planning for gastronomy

Analiza financiară este una dintre cele mai importante secțiuni din planul de afaceri și, de asemenea, cea care necesită cea mai multă muncă și cercetare. Pentru a obține aceste date financiare, poți folosi experiența din restaurantele anterioare la care ai lucrat sau pe care le-ai operat, estimări de la furnizori și poți cerceta informațiile financiare publice, disponibile online. 
Indiferent cum organizezi datele în secțiunea de finanțe a planului tău de afaceri, iată câteva informații pe care trebuie să te asiguri că le incluzi:

  • Cât capital deții în prezent și cât dorești să investești în viitor;
  • O analiză amănunțită a costurilor de pornire, cum ar fi echipamentele pentru bucătărie, costurile aferente locației, renovări și taxele pe care trebuie să le achiți;
  • Un calendar care stipulează cât timp crezi că va dura până când afacerea devine profitabilă;
  • O listă a cheltuielilor recurente, cum ar fi costurile cu forța de muncă și materia primă;
  • Prognozele de vânzări;

Dacă iei în considerare toate aspectele menționate mai sus, atunci poți dezvolta un plan financiar solid, care te va ajuta pe termen lung.
Când redactezi planul de afaceri, asigură-te că iei în cine anume îl va citi și faptul că toate informațiile prezentate vor fi de interes. Totodată, ține cont că planul de afaceri va fi un punct de referință pentru tine de-a lungul procesului de deschidere a restaurantului, așa că te sfătuim să-l completezi cu informații utile nu doar pentru potențialii investitori, ci și ca un ghid pentru tine și echipa de management.

Întrebări frecvente

Întrebări frecvente despre planul de afaceri