Sistemul de Garanție-Returnare pentru industria HoReCa
Timp de citire : 10 min
Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură de mediu din România, gestionat de asociația RetuRO, care va deveni funcțional din 30 noiembrie 2023 participarea fiind obligatorie pentru toți comercianții și producătorii de băuturi din România.
CE TREBUIE SĂ FAC ÎN CALITATE DE COMERCIANT HORECA PENTRU A FI PARTE A PROIECTULUI SGR?
ÎNREGISTRARE PE PLATFORMA SGR
OPȚIONAL: ORGANIZAREA UNUI PUNCT DE RETUR PENTRU AMBALAJELE SGR ȘI PREDAREA LOR CĂTRE ADMINISTRATORUL DE SISTEM
CUM SE DESFĂȘOARĂ COLECTAREA AMBALAJELOR PENTRU UN COMERCIANT HORECA?
RAPORTAREA ȘI GESTIONAREA AMBALAJELOR SGR
Întrebări frecvente
Înregistrarea se face online, accesând acest link: www.portal.returosgr.ro
Mai multe informații despre procesul de înregistrare: www.returosgr.ro
Mai multe informații despre procesul de înregistrare: www.returosgr.ro
Ambalajele care vor beneficia de garanția SGR sunt ambalajele nereutilizabile din plastic, sticlă sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 L și 3 L, care sunt utilizate pentru a comercializa apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin sau băuturi spirtoase și care sunt marcate cu simbolul SGR.
În acest moment, valoarea garanției pentru ambalajele SGR este de 0.50 RON.
Garanția aferentă ambalajelor SGR se poate returna către consumatorul final sub formă de cash, voucher sau prin transfer bancar.
Un punct de returnare reprezintă un spațiu dedicat, organizat și gestionat de unul sau mai mulți comercianți în care sunt returnate ambalajele SGR de către consumatorii finali în vedere restituirii garanției.
- Ambalajul are aplicat marcajul care indică apartenența la SGR
- Ambalajul trebuie să fie returnat întreg
- Ambalajul nu trebuie să fie deformat sau degradat
- Ambalajul trebuie să fie golit de conținut
Doar comercianții de tip HoReCa sau cei care pun în vânzare produse exclusiv online sau exclusiv prin intermediul automatelor nu sunt obligați legal să organizeze puncte de returnare.
Comercianții din industria HoReCa NU trebuie să organizeze un punct de returnare, dar au obligația să perceapă de la consumatorii finali garanția pentru produsele în ambalaje SGR, consumate în afara structurii de vânzare.
Ambalajele SGR trebuie să fie ridicare doar de către administratorul SGR, iar frecvența de ridicare va fi stabilită alături de comerciant, în funcție de volumele de ambalaje adunate în cadrul structurii de returnare.
Conform RetuRO, fiecare comerciant va putea comanda accesoriile necesare (saci de gunoi, sigilii, suport pentru saci) pentru implementarea punctului de retur a ambalajelor SGR în spațiul de vânzare. Costurile tuturor accesoriilor vor fi decontate de către RetuRO.
Pe lângă asta, pentru comercianții care optează pentru un punct de returnare manual, RetuRO va oferi un „tarif de gestionare”, care presupune o sumă de bani oferită operatorilor comerciali care predau ambalajele SGR colectate către administratorul SGR.
Metodologia de calcul a tarifului de gestionare pentru comercianți, inclusiv HoReCa va fi stabilită prin Hotărâre de Guvern.
Pe lângă asta, pentru comercianții care optează pentru un punct de returnare manual, RetuRO va oferi un „tarif de gestionare”, care presupune o sumă de bani oferită operatorilor comerciali care predau ambalajele SGR colectate către administratorul SGR.
Metodologia de calcul a tarifului de gestionare pentru comercianți, inclusiv HoReCa va fi stabilită prin Hotărâre de Guvern.
Produsele aflate în stocul producătorilor sau comercianților la data de 30 noiembrie 2023, pot fi comercializate până la data de 31 iunie 2024. După această dată, ambalajele neinscripționate SGR nu vor mai putea fi comercializate, fiind interzise prin lege.
Dacă societatea comercială nu a fost radiată din Registrul Comerțului și este autorizată să întreprindă activități de comercializare atunci trebuie înregistrată în sistemul SGR.
În momentul în care un comerciant se retrage din activitatea de comercializare a băuturilor care fac obiectul SGR, atunci acesta se poate retrage din SGR conform contractului ce urmează să fie încheiat cu administratorul SGR.
Da, este necesară înscrierea în platforma SGR chiar și în cazul în care comerciantul are intenția de a înceta activitatea societății comerciale.